Tisdag, tacokväll på ungdomsgården

Hej!


Nu skriver jag det här inlägget i word eftersom jag inte kommer in på min blogg. Hemsidan som jag bloggar på har börjat krångla lite på sista tiden. Tidigare har jag nästan aldrig haft problem med att logga in förutom när alla bloggar flyttades men under den senaste månaden har jag märkt att jag bara kan logga in ibland. Oj, nu gick det tydligen att logga in, trevligt=)

Idag har jag ont i halsen, jag vill inte inse det men tyvärr stämmer det säkert. Hela dagen har jag känt att det gör ont när jag sväljer och min röst har brutits ibland när jag pratar, usch. På torsdag är det ju konsert, varför ska jag bli sjuk just nu innan lovet? Jag vill verkligen inte det, ganska mycket händer ju nu och allting. Att vara sjuk hinner jag inte med, vad kan man göra när man har ont i halsen? Jag fick ett tips idag om att dricka varmt vatten med honung men vi har ingen honung hemma fick jag veta nyss. Nej, blä till att vara sjuk! Jag har känt att jag har lite humörsvägningar idag också vilket jag inte brukar ha annars.

Jag hittade i alla fall till kultur och idéhistorian med bara lite hjälp idag. Jag gick själv men sen fick jag hjälp av en lärare som kom förbi. Nästan alla grupper har redovisat nu, det är bara en eller två grupper kvar. Min dator krånglade lite och därför antecknade jag ingenting, när det bara är en massa fakta har jag svårt att hinna med att anteckna och skriva ner allting på datorn. Sedan när det är en massa namn som man aldrig har hört tidigare blir det ännu svårare, man får ju inte veta hur de stavas.
Tyvärr var jag inte på öppen scen idag på grund av att Rebecka och jag skulle leta fram noter till mig. Efter att jag har sjungit On my own ska jag ju sjunga några låtar som jag väljer själv. Jag tog några låtar, till exempel Sonja Aldén med Här står jag, den låten kommer nog inte min röst att passa till men ändå. Sedan tog jag Bubly som Rebecka trodde att jag skulle sjunga bra och sedan en låt som heter You bring the sun eller något liknande, den har jag aldrig hört tidigare.
Efter lunchen kom en från syncentralen och skulle träna vägar med mig. Ibland känner jag bara att det är onödigt, sedan har jag pratat med andra synskadade idag och de har valt att vilja träna på att åka kommunalt och hitta till mataffärer till exempel. Lektionerna blir de ledsagade till, jag kanske också vill göra som dem för det känns ju viktigare att lära mig att åka kommunalt än att hitta på Kulturama. Det är klart att man väljer att göra annat när man ändå har en assistent i skolan. Sedan får man väl gå med någon i klassen i så fall. På gymnasiet vet jag ändå att nästan allas assistenter har jobbat hundra procent och att det fungerar bra, då kan ju lika bra min assistent också göra det. Att lära mig att hitta i skolan, det är ju ganska mycket slöseri med tid om man tänker efter. Läxor och annat är ju hundra gånger viktigare och vara självständig i skolan, det är väl inte viktigt? Jo, lite kanske men som sagt är det ju roligare att kunna ta sig till olika ställen och åka kommunalt istället för att bara lära sig hitta i en tråkig skola, det måste ju många hålla med om. Att både lära mig att hitta i skolan och samtidigt åka kommunalt, det blir för jobbigt och därför vill jag hellre välja annat än skolan.
Efter att ha tränat vägar idag kände jag mig väldigt trött i alla fall. Sedan var jag på ganska dåligt humör och störde mig som vanligt på att bara jag slösar en massa tid på att träna på att hitta i skolan. Vem bryr sig om skolan liksom? Men Rebecka köpte en plopp till mig innan ensemblen och chokladen gjorde att jag kände mig gladare åtminstone:)

På ensemblen provade jag att sjunga men aj, jag fick hur ont i halsen som helst av det! Ändå fortsatte jag att sjunga även om det kanske var dåligt men efter halva lektionen orkade inte min röst mer. Smart av mig att anstränga mig idag, eller inte. När skolan var slut åkte jag till Adam. Där åt vi middag innan vi sedan åkte till ungdomsgården.
Det var kallt ute och jag frös lite när vi gick mellan tunnelbanan och gården. När vi hörde Maja och Ronja komma bakom oss sprang vi för att dissa dem=) Men efter en stund fick jag ganska ont i halsen och orkade inte springa mer, då hann de springa ikapp oss. Det var jätteroligt att träffa alla idag, eftersom det var tacokväll och synskadade som är med i synteamet också kom idag blev vi mycket fler än vad vi brukar vara. När alla hade kommit fick vi hjälpa till att laga tacosen, jag tittade mest på men ändå:) Adam som går hotell och restauranglinjen på gymnasiet hade såklart jättelätt för att till exempel skära grönsaker. Varje gång han skar en paprika eller tomat gick det jättesnabbt, han behövde bara vicka lite på kniven. Sedan pratade jag lite med Kim men tyvärr hann vi knappt prata någonting alls idag. Vi är lite skumma för vi pratar i telefon ganska mycket men sen när vi träffas på olika läger och annat brukar vi ändå inte vara med varandra särskilt mycket. Ändå ser jag Kim som en av mina bästa vänner:)<3 Maja, Ronja och Rena är också hur snälla som helst!<3

Att äta tacos var gott, jag tog mat två gånger. Men sedan när jag fick veta att det fanns glass till efterrätt var jag redan jättemätt. Lite glass orkade jag äta i alla fall, chokladglass med strössel, mums!
Senare på kvällen förhörde jag Mickis på läxor de har i skolan. Mickis går ju på Adolf Fredrik och de har verkligen jättesvåra läxor där! Ibland kunde jag klaga på uppgifterna i min förra skola men Mickis uppgifter var värre. Dessutom går Mickis bara i sjuan än så länge och jag kunde inte ens svaren på hälften av frågorna hon hade i geografi. I och för sig lärde jag mig inte särskilt mycket på mina solektioner, vi tittade ju mycket på film. Nu däremot lär jag mig mycket mer och samhällskunskapsläraren är absolut en av mina bästa lärare! Svenska-uppgifterna som Mickis hade var inte svåra i alla fall:)
Efter att Mickis hade åkt hem hände inte mycket. En stund satt jag och tittade på när Adam spelade biljard mot några andra. Sedan dansade Maja och jag runt i hela ungdomsgården, i alla rum sprang vi runt. Sedan åkte jag hem och taxin var i tid för en gångs skull! Men när jag öppnade dörren till taxin luktade det rök, hur mycket som helst! Det är verkligen inte det minsta mysigt att sitta i en taxi som luktar cigaretter och rök i en halvtimme, jag lovar. Sedan använde sig chauffören av en GPS som talade hela vägen. Man hörde en kvinnoröst som pratade hela tiden, ganska högt också. Hennes uttal var inte det bästa och ingen radio var på heller, jag tillbtringade resan med att sitta och störa mig på den där himla rösten.
Nu måste jag göra lite annat innan det är dags för mig att sova, snälla, jag vill inte vara sjuk! Det var ju inte alls länge sen jag var det senast! Jag ber till någon högre makt och snälla kommentera och skriv hur man kan göra så att halsont försvinner!
/Vispen


Kommentarer
Postat av: ronja

Tack! Det är inte ofta jag får komplimangen att jag är snäll! :)



Förresten, har du smittat mig? Jag har känt mig vid ganska bra hälsa men nej, idag har jag också fått ont i halsen och känt mig seg. Jag som tänkte berömma mig själv för att jag bara haft huvudverk en gång den här veckan!

2009-02-21 @ 14:35:52
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0