Julafton 2009

Hej!

Tänk hur mycket jag hade längtat til den här dagen och så är den nästan slut redan. Som tur är firar jag jul med Björn och hans släkt imorgon så julen är inte riktigt slut för mig än. Men som ni vet tycker jag verkligen inte om när roliga saker tar slut. Då är det ju en hel evighet kvar till nästa jul, december är nog den enda månaden jag har att se fram emot varje år. Det är då jag fyller år, Lucia och julen är, det är synd att så många roliga saker händer på en och samma månad. Okej, nu ska jag försöka skriva lite om dagen innan jag ska träna på min kära cross trainer, det behöver jag med tanke på hur mycket jag har ätit idag. I och för sig brukar jag alltid äta mer varje jul än vad jag gjorde idag men jag får ju äta julmat imorgon också och det känns bra:) Jag älskar verkligen julmat!

Vi åkte och hämtade Lia på vägen till kusinerna och i bilen skickade jag i vanlig ordning sms till nästan alla i min mobil där jag önskade god jul. Min mobil hängde sig lite när den skulle sända alla med tanke på att jag skickade till ungefär hundra personer samtidigt, tror faktiskt att vissa sms inte kom fram på grund av att den hängde sig. På nyår brukar det vara svårare att sms-a folk eftersom så många försöker skicka sms vid tolv men det måste jag försöka göra också för det är ju tradition:) Lugna favoriter spelade låtar från En sång för hemlösa, åh vilka känslor jag fick!

När vi kom fram fikade vi som vi alltid gör när vi är där på julen. Vi drack glögg och åt någon lussebullsliknande sak och pepparkakor som innehöll mandel, de har ett annat namn egentligen som jag för tillfället har glömt. Klockan tre var det Kalle Anka och det ville såklart alla barn se, ja, jag känner mig fortfarande som ett barn eftersom ingen av de äldre vuxna verkade bry sig om programmet. Men Kalle Ankas jul är man ju bara tvungen att se, undrar om jag någonsin kommer sluta göra det! Det är ju något jag har vuxit upp med så det kan man ju inte bara sluta se bara för att man råkar bli äldre. Elsa syntolkade för mig och hon var väldigt bra på det. Först fick man ju se tomten och tomtenissarna när de gjorde i ordning leksaker, det var lika underhållande som vanligt. Därefter såg man Kalle Anka när han försökte ta kort och hackspetten kom och störde hela tiden:) Därefter kommer jag inte ihåg vad de visade, kanske Askungen och det är ju alltid lika roligt att se när mössen sjunger och syr hennes klänning. Långben kan vara lite rolig ju, den kändes kortare än vanligt men det är klart att den inte var det. Det är där Kalle gör lite allt möjligt och de åker husvagn. Snövit kanske jag redan har skrivit något om men ändå, kan inte läsa vad jag skriver nu så nu blir det många stavfel här tror jag, dvärgarna är i alla fall lite roliga när de sjunger, alla har ju olika egenskaper också:) Djungelboken är väldigt bra, den lyssnade jag hur mycket som helst på när jag var liten och jag tror fortfarande att jag kan berättelsen utantill:) Robin Hood och Piff och Puff tycker jag alltid brukar vara ganska tråkiga, årets överraskningar verkade sådär men de var väl helt okej. Lia såg en stund av Kan du vissla Johanna med oss också, som vanligt hann vi se ungerfär en halvtimme av den innan det var mat:) Den filmen är hur som helst väldigt bra tycker jag, ganska sorglig på vissa ställen men den är bra gjord och det är så roligt att se när de två killarna hittar en person som blir morfar till en av dem:) Just det, jag höll nästan på att glömma Ferdinand, den är ju lika rolig varje gång, så härlig berättelse:)

Maten var hur god som helst, av någon anledning åt jag inte lika mycket som jag brukar så det är ju bra att jag får äta julmat även imorgon:) Jag åt mest saker som innehöll fisk, jag vet, det borde jag sluta göra. Men det är någonting jag kommer sakna i framtiden men jag ska verkligen försöka sluta äta fisk nu efter nyår, det borde vara ett av mina nya nyårslöften, kött var ju inte särskilt svårt att sluta med men fisk, det är ju faktiskt gott, förlåt kära fisk! Okej, idag åt jag som sagt fisk, lax, rökt och gravad, någon skaldjurspaté, sill och Janssons frästelse! Åh vad god maten var, sen fanns det jättegod sallad också, den var det ju inga djur i:) Efter middagen lyssnade jag när Lovisa och Elsa sjöng någon låt på tyska, Matilda spelade gitarr. Låten var verkligen en sån låt som jag inte tyckte om efter att ha hört den ungefär tio gånger men man överlevde:) Lite senare åt vi saffranspannakotta som Nina gjorde i ordning igår. Den blev faktiskt väldigt god, vi åt blåbär till den vilket passade väldigt bra:) Sen var det julklappsutdelning och tomten kom:) Jag fick vantar och en trisslott av Lia och en tröja av kusinerna. På tröjan är det ett hjärta av paljetter, jag tyckte om tröjan och hoppas att den inte kommer sitta för tajt. Jag vann femtio kronor på trisslotten vilket ju är bättre än ingenting, det var ingen av de andra som vann någonting:) Nu har jag alltså två lotter som jag kan lämna in och få fyra nya, bätttre att få fyra nya lotter än att få hundra kronor tycker jag, det är lite kul att skrapa lotterna ju och spännande att se om man vinner någonting. Vi åt förresten väldigt gott julgodis som Elsa hade gjort, ischoklad, chokladkola och mintkyssar:)

När jag kom hem var det julklappsutdelning även här. Jag fick ett nytt usb-minne med två ljudböcker av Danne. Ljudböckerna är Hur du stjäl en potatis och Konsten att vara snäll. De kanske jag hinner läsa på lovet för jag har ju knappt planerat in någonting att göra överhuvudtaget. Av Nina fick jag en sak man kan använda när man hackar lök och grönsaker, den kommer jag använda när jag flyttar hemifrån. Sen fick jag två tröjor och ett par träningsbyxor och till sist en ko till min kosamling:) Haha, jag samlar ju på kor nuförtiden:) Till Danne, Johan och Edvin gav jag två chokladaskar, Nina fick någon sorts lappar man kan lägga i ansiktet, de är främst till för ögonen tror jag och lapparna luktar lite gurka. De ska vara bra för ansiktet och göra att man känner sig piggare. Lia fick ett anteckningsblock och pennor där hon kan skriva ner saker som hon behöver komma ihåg eller kanske skriva ner annat trevligt. Till Lovisa gav jag ett presentkort på HM men hon ska även få filmen New moon när den kommer ut på dvd. Jag gav även alla en sorts huvudkliare, alla som vill får använda den, jag tycker att den är väldigt obehaglig men några verkade i alla fall tycka att den var lite underhållande:) Det är så min dag har sett ut, kommentera gärna och berätta om vad ni har gjort idag.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Ronja

Jag längtar till många månader, nu längtar jag till nyår som jag ska fira med rävsås och honey och håller på att döö av längtan till gården öppnar!

2009-12-28 @ 23:00:47
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0