Skärtorsdag, handlat skor och påskgodis

Hej!

Idag är skärtorsdagen, det är ju idag som barn klär ut sig till påskkärringar och går och ringer på en massa dörrar, delar ut påskkort och vill ha godis. Vad jag har hört har ingen ringt på vår dörr idag, där jag bodde tidigare var det däremot alltid barn som ville ha godis. För det mesta brukar vi alltid ha lite godis hemma på skärtorsdagen men idag hade vi inte det förrän på kvällen då vi åkte och handlade. Tur att inga barn har kommit än, det kanske inte ens kommer några ikväll.
Jag minns när jag var yngre, då såg jag alltid fram emot skärtorsdagen. Det kändes alltid jätteroligt att vara ute länge, ringa på dörrar, säga glad påsk till folk och dessutom få godis för det. Jag brukade alltid börja göra påskkort flera veckor innan skärtorsdagen och jag kommer ihåg att jag satt hur många timmar som helst och höll på med det. Ibland önskar jag att jag var yngre och att jag kunde göra allt roligt som jag gjorde då.

En skärtorsdag minns jag att jag gick påskkärring där min mormor bor, den gången hade jag en hink att samla godis i och jag kommer ihåg att jag fick så mycket godis att hinken gick sönder och mycket av godiset ramlade ut.
Ett annat år var jag med en kille som heter Martin, vi gick i samma klass från förskoleklassen till nian. Den gången samlade jag godis i en kaffekanna vilket gick bättre eftersom den aldrig gick sönder. Vi gick i alla fall runt jättelänge, över tre timmar och när vi kom hem hade vi fått ungefär två kilo godis var.
Ett tredje år jag minns tydligt är när jag var med min kompis Emma. Vi lärde känna varandra på ett läger och var bästa vänner i flera år efter det. Jag kommer ihåg att vi ringde varandra flera gånger om dagen och att vi kunde prata i timmar. Emma och jag lyckades samla ihop ganska mycket godis. En rolig sak jag kommer ihåg från det året var att vi var hemma hos Emmas farmor och sjöng. Vi fick jättemycket godis plus lite pengar av henne för att hon tyckte att vi var jätteduktiga:) Natten till skärtorsdagen det året hade jag tappat en tand också och även hos Emma kom tandfén och bytte ut tanden mot en tiokrona. När jag var åtta år tyckte jag att tio kronor var ganska mycket pengar och det var alltid roligt att tänderna kunde bytas ut mot pengar under natten:)
Jag hann tappa alla mjölktänder innan jag fyllde tio eller elva år och därför hann tandfén byta ut varenda tand. Min syster som är tretton år har fortfarande några mjölktänder kvar men nu har tandfén slutat komma. Tandfén koncentrerar sig nog mest på att göra barn under tolv år glada, hon hinner säkert inte hjälpa barn över tolv år på grund av att hon har så mycket att göra=)

Den här dagen har varit lugn precis som de tidigare dagarna den här veckan. Det roligaste var när jag träffade Rena, Ronja och Maja. Idag lyckades jag i alla fall plugga lite, det känns verkligen skönt att svenskan nästan är klar nu. Jag måste bara komma på några rader till att skriva men jag har tills på onsdag på mig så det känns ganska lugnt. Huvudvärken har tyvärr inte försvunnit riktigt, jobbigt men jag överlever.
Under eftermiddagen fikade vi lite här hemma, vi åt nötkakor och havreflarn med choklad. Vi diskuterade politik, kommuner och syncentraler och det var ganska intressanta diskussioner tycker jag.
Efter middagen åkte vi iväg och handlade tills imorgon. Jag hittade ett par skor som jag kan använda i vår, de är däremot för varma för att använda på sommaren. Jag ansträngde mig inte för att hitta ett par bekväma skor men jag tror att jag ska kunna vänja mig vid skorna jag köpte idag när jag har använt dem ett tag.
Påskgodis inhandlades också idag och jag köpte en påse till mig själv som jag ska ha i påsk, om jag inte äter upp allt får jag göra det när jag åker och tävlar i sm. Under långa tågresor är det alltid bra att ha med sig godis:)
Självklart handlade jag godis till Adam också. Han sa att han gärna vill ha ett påskägg av mig, han ska köpa godis och annat till mig i Polen. För två år sen köpte jag ett jättestort påskägg till Adam, jag minns inte exakt hur mycket det vägde men det var mer än tre kilo godis. Idag köpte jag däremot inte lika mycket eftersom godiset jag köpte då aldrig hann ätas upp. Ett ganska stort påskägg får han i alla fall:)
Nina handlade mat tills imorgon då min mormor och två av mina kusiner kommer och äter påsklunch här. Det blir säkert trevligt=)
Nu ska jag göra något annat eftersom jag börjar få ont i huvudet av att skriva.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

3kg, det är inte dåligt det =) men godis får man aldrig för mycket av =)

2009-04-12 @ 19:09:14
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0