Onsdag, skola och träning igen

Hej!

Inatt sov jag dåligt och det var ju ganska jobbigt för jag var tvungen att gå upp tidigt imorse. Men när jag kom till skolan hann jag starta datorn och lite sådant innan jag gick ut. Istället för idrott tränade jag mobility med min assistent idag och det gick ganska bra. Vägen till tunnelbanan känns ganska lätt nu och om jag var tvungen skulle jag kanske klara av att gå den själv men i så fall skulle det fortfarande finnas en risk att jag gick fel. I och för sig skulle det säkert bara vara bra om jag gick den själv för det skulle ju inte kunna hända mer än att jag gick fel och då kunde ringa någon som kunde komma och hjälpa mig.
Klockan tio kom min lärare i datorkunskap och pratade med mig om provet jag ska göra i word ganska snart. Det är ganska mycket man ska kunna och lite av det kan jag redan men det finns saker jag måste läsa på. Sjävlklart finns inte boken på textview eller punktskrift och min assistent kommer vara tvungen att läsa allt för mig. Jag tror inte att någon av oss är särskilt glada över det men det är enda sättet för mig att lära mig allt. Jag fick höra lite av vad som stod i boken idag och det märks att den inte är anpassad för synskadade utan det står mest hur man gör när man ser och att man ska klicka med musen på olika ställen. För mig känns det ju ganska störande för jag tror inte att det stod särskilt många kommandon man kan göra med tangentbordet heller, det borde ju vara bra för seende personer att kunna, ibland kan det säkert till och med gå snabbare att använda tangentbordet än att behöva klicka på saker med musen. Avsnittet om word var cirka fyrtio sidor och att behöva lyssna på när någon läser dem känns inte direkt lockande. Sen vill jag ju kunna läsa boken själv, kunna gå tillbaka till saker jag tycker är svårt och kanske plugga hemma men nu går alltså inte det. Därför måste jag försöka hinna plugga datorkunskap på håltimmarna framöver nu, det måste ju vara när min assistent har tid. Det enda jag vet är att jag på en håltimme måste träna punktskriftsnoter med en människa men sen har jag avbokat en träff med en från syncentralen. Jag längtar i alla fall tills provet är över, musikteorin också!

Matten var ganska seg, det stod om potensekvationer som jag aldrig förstod hur man räknade. Det verkar som att det finns någon speciell knapp å dem flesta miniräknare där man kan räkna sådant och på en del miniräknare ska det dessutom finnas grafritare eller vad det heter. Men min miniräknare innehåller bara de vanligaste knapparna och ingenting förutom det. På måndag har jag prov och jag vet inte hur det ska gå om det fattas knappar på min miniräknare som behövs för att räkna ut vissa saker. Matteläraren har förresten inte ringt mig än trots att jag mailade mitt nummer och allting, både hem och mobilnummer. Vi skulle ju ha pratat om moment sex för det finns vissa saker jag inte kan göra där. Nu får jag se vad jag får för tal på måndag och hoppas att provet är anpassat till mig för det var det förra gången även om jag inte förstod alla bildbeskrivningar.

Efter lunchen kom Rebecka och vi gick och tränade. Idag testade vi ett nytt gym som låg närmare Kulturama. Det var mycket mindre än det andra gymmet vi har varit på men verkade helt okej. Jag tränade rygg och armar ganska mycket idag plus att jag rodde på någon sorts maskin, jag har testat sådana tidigare men maskinen idag var annorlunda och lät skumt. Några maskiner jag testade var svåra och jobbiga men en del verkade bra men det fanns inte lika mycket på det där stället. Men en fördel med att gå dit är som jag skrev nyss att det är närmare från skolan och att det är lite billigare, inte mycket men några hundra kronor. Jag får testa gymmet en gång till innan jag bestämmer mig för om jag vill fortsätta gå där.

Svenskan var ganska rolig och vi jobbade med svåra ord, vi satt i grupp och försökte komma fram till vad trettio svåra ord betydde. Jag lärde mig en hel del nya ord som jag aldrig hade sett tidigare men eftersom jag inte har gjort det används de nog väldigt sällan. Förutom det hann jag inte göra något mer på lektionen. Det sista vi kommer göra på svenskan är att läsa en bok som heter Saknad, är det någon som har läst den? Min lärare har beställt den åt mig och jag måste skaffa ett bibliotekskort på ett bibliotek som ligger ganska nära skolan och hämta boken när den kommer. Vi får hoppas att TPB skickar ut den så snart som möjligt för det är jobbigt att ligga efter. Skönt att jag får läsa boken själv i alla fall och slipper höra en inläsare som kanske inte ens är bra.
Imorgon är jag ledig vilket känns skönt men jag hade tänkt plugga nästan hela dagen så att jag slipper göra det hos Ronja i helgen. Lite kommer jag kanske behöva göra där men jag blir glad om jag har skrivit längre på svenskan imorgon och kanske börjat lite med samhällskunskapen.
Nu ska jag ta det lugnt en stund innan middagen.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: sandi

varför kan ni inte skanna texten?

Det brukar alltid gå men aja..:(

2009-04-30 @ 10:25:02
URL: http://andyri.blogg.se/
Postat av: Johan

Hello =)



Jag är med och tävlar om veckans blogg hos http://peassyster.blogg.se/2009/april/veckans-blogg-v18.html, rösta på mig är du snäll! =)

2009-04-30 @ 18:14:20
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Johan

TPB skickar inte ut något alls nu till den sista maj eller vad det är. Inga punktböcker i alla fall, men daisy och så vet jag inte, men jag tog det säkra före det osäkra och beställde några böcker i god tid som redan har kommit.

2009-05-02 @ 23:51:30
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0