Juldagen 2008

Hej!

Igårkväll var jag uppe till halv tre, jag har ju svårt att sova och nu när det ändå är jullov bryr jag mig inte om jag vänder lite på dygnet. Jag satt och pratade med människor på msn, Magdalena och en annan tjej, det var trevligt att få sällskap när jag var uppe sådär sent. Men Magdalena råkade väcka sina föräldrar när hon skickade ljudklipp till mig, jag tycker lite synd om dem för det menmen.
Jag sov till ungefär klockan elva, jag drömde ingenting speciellt inatt, bara något tråkigt. Efter att ha duschat åt jag lite och sedan sjöng jag ganska länge. Jag tittade li på ett inspelningsprogram också men det verkar inte vara särskilt bra, jag får det inte att fungera i alla fall. Mina två kusiner Elsa och Mathilda, deras föräldrar och min mormor Lia kom till oss klockan fyra. Vi drack glögg och åt pepparkakor med ost, jag åt pepparkakor utan ost, har provat det med sådan där möggelost en gång i år och det räcker för min del. Till middag åt alla kalkon förutom jag som åt rester från igår. Jag tycker synd om kalkonen och känner inte för att äta den. Jag tycker synd om alla djur som dödas bara för att vi människor ska äta dem. Förra året läste jag att det är hur många djur som helst som dödas i onödan och att det är jättemycket kött som ändå slängs varje år.
Efter middagen lekte vi en gång som hette tjugo frågor. En person skulle låtsas vara en människa, ett djur eller något annat och sedan skulle de andra lista ut vem personen var men man fick bara ställa ja och nej-frågor. De andra fick högst ställa tjugo frågor, leken var ganska rolig men jag kom bara på vem Lovisa var när hon var Sonja Aldén.
När vi öppnade julklappar fick jag ett svart linne av mina kusiner, alla fick tusen kronor av Lia som vi ska handla vinterjackor för. Sedan pratade vi en stund och åt lite choklad och efter det åt vi efterrätt. Efterrätten kallas gino och det var alltså fruktsallad med riven choklad som man hade haft i ugnen. Frukterna som vi använde var jordgubbar, kivi och banan, till det hade vi glass, det var väldigt gott tycker jag.
Innan kusinerna åkte hem sjöng vi Tänd ett ljus, Mathilda och jag sjöng texten och de andra körade och sjöng körstämman, ni kanske har hört låten.
Annars har det inte hänt någonting idag, jag ska inte gå och lägga mig lika sent idag som igår eftersom jag ska åka till Adam imorgon. Nina har köpt en julklapp till Adam, hoppas att han blir glad över den. Adam och jag bestämde att vi inte ska köpa några julklappar till varandra än men vi kanske gör det senare.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Elsa

Det var trevligt och mysigt hemma hos er idag, vi får göra om det sen när vi kommer hem!

2008-12-26 @ 00:06:03
URL: http://minipinan.blogg.se/
Postat av: Johan

Gino är gott det =) Har tjatat på resten att vi ska göra det, men det blir aldrig av...

2008-12-27 @ 00:09:39
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: ronja

Mm, gino! Brukar ha riven vit chiklad, hallon och blåbär och vaniljglass förståss. Åt det när vi gjorde julgodis.

2008-12-28 @ 17:21:56
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0